måndag 21 juli 2008

Irriterad och lite sur

Jaha ja. Vad glor du på då? Mig? Skall du ha stryk nu eller på en gång? Passa dig! Jag är sur och irriterad. På vadå? Vädret? Bah, så banalt. Grannen? Näpp. Surtantsgrannen som tycker att ALLA tyskar är nazister? Icke. Gubben snett emot som anser att alla vargar är otämjda hundar? Nej det är bara lite rart.
Nä jag är sur för att jag misslyckats med att baka ett skitenkelt bröd. Trodde jag. Enkelt alltså. Men vad jag bedrog mig. Visst. Det gick kalasbra att blanda ihop ingredienserna. Det jäste finemang. Knådningen gav vissa illavarslande tecken. Jäsning på plåt gick ganska bra. Lite dålig höjd dock. Å så in i ugnen! Nu skall det ordna sig! Långnäsa! Brödtamighelvetet pöste ut och vägrade att resa sig. Platt som en halvdan scones. Nä som en misslyckad scones. (Inget illa om scones) Ja ja världen rasar inte ihop för det här. Men jag blir irriterad. IRRITERAD.

Och allt detta bara för att jag i min duktighet inte behagade köpa färdigbakat fabriksbröd på lunchen idag. Nä jag bakar istället för det blir både godare, billigare och nyttigare. Och så var det ett nytt recept. Bah! BAH! Varför inte baka det jag oftast bakar som jag VET fungerar. Åååå. Slutklagat.

Tack för idag. Ikväll är det en bra film på SVT. 'Stranger than paradise' av Jim Jarmush. Men jag somnar nog i soffan strax efter förtexterna. Det är en sån kväll.

Ps. Det utlovade inlägget om min inköpsrunda på multikulturella livsmedelsbutiker kommer så småningom. ds.

1 kommentar:

Piakvinnan sa...

Har du gått efter receptet då? Egna inslag och spontana infall funkar ju inte. Men hallå personaaaalen!